A költöztető járművekről…

+36 20 272 8058

elotthonrol@gmail.com

Amit muszáj tudnod a költöztető járművekről!

Avagy a rejtett tények, tévedések, előnyök és hátrányok

Elvileg neked nem kell tudnod semmit a költöztetéshez használt járművekről, gyakorlatilag azonban van néhány dolog amit szükséges ismerned, hogy minden jól alakuljon a költözéseddel. A legtöbb költöztető honlapján félinformációkat, dezinformációkat is találni járműveik kapacitásáról, árképzéseikről illetve nem találsz infót bizonyos dolgokról, pl: ki fizeti a túlsúly büntetést?

Mit jelent a 3,5t, 7,5t stb?

3,5 tonnás, 7,5 tonnás stb tehergépjármű. Ez a közhiedelemmel ellentétben nem a jármű terhelhetőségét jelenti, hanem a megengedett össztömeget.

Mi a terhelhetőség? Az a súly amit a jármű szabályosan szállíthat. A megengedett össztömeg és a menetkész önsúly különbsége.

Mi a megengedett össztömeg? A jármű menetkész önsúlya + a rakomány súlya (ez a forgalmi engedélyben található)

Mi a menetkész önsúly? Sofőrrel (75kg) és 90%-ig feltöltött üzemanyagtartállyal, mindenféle egyéb felszerelés nélkül.

Itt fontos megjegyezni, hogy a forgalmi engedélybe bejegyzett önsúly sokszor nem fedi a valóságot. Hogy lehet ez? A tehergépjármű gyártók általában nem felépítménnyel (plató, ponyva, dobozos, emelőhátfal stb) árulják az autókat hanem csak vezetőfülke és alváz. A vevő ezután egy felépítmény-gyártó cégnél szerelteti rá az alvázra a kívánt konstrukciót. Ennek nem csekély súlya van ami nem mindig kerül bejegyzésre a forgalmiba.

Általánosságban elmondható, hogy egy 3,5t-ás teherautó kapacitása 500-1100kg és 15-25m3, egy 7,5t-ásé kb 2500kg és 30-40m3, egy 12t-ásé kb 3500-4000kg és 35-45m3. A terhelhetőséget csökkenti minden ami az autón van: rakományrögzítő és mozgató eszközök, szerelési felszerelés (pótkerék is) valamint a sofőrön kívül a rakodó szeméyzet súlya. Értelemszerűen minél nagyobb a rakfelület annál nehezebb a jármű, tehát annál kisebb a terhelhetősége. Az a szolgáltató aki egyáltalán megadja a járműve terhelhetőségét (kevés kivételtől eltekintve) az sem számolja bele a rakodókat és felszereléseket.

Összehasonlítésképpen az általános költöztető járművekkel, járműszerelvényem (gépjármű+pótkocsi) kapacitása: 38m3 és 2700kg. Ez egyenértékű:

    • térfogatban 2db 3,5t-ás vagy egy 7,5t-ás járművel
    • terhelhetőségben 3db 3,5t-ás vagy egy 7,5t-ás járművel

Miért fontos a jármű terhelhetősége?

  1.  Hatalmas mértékű a túlsúlyra kiszabott büntetés ami az áru feladójára (azaz Önre) is kiróható
  2. A rakomány sérülésével járó baleset esetén nem fizet a biztosító ha a jármű túl volt terhelve
  3. Csökken a menetbiztonság (hiszen a jármű műszakilag nem alkalmas a többletsúly elviselésére)

 

 

túlsúly büntetések

A túlsúlyért felelőssé tehető a feladó (tehát Ön), a szállító (a cég) és a gépjárművezető is. Jogszabály szerint az áru feladójának kell bevallania a rakomány súlyát. Ha valótlant állít (tehát kisebb súlyt) akkor övé a felelősség, ha valós az adat amiből kifolyólag a járművezetőnek tudomása van a túlsúlyról akkor a járművezető a felelős. A jármű vezetőjének akkor van (hivatalosan) tudomása a túlsúlyról ha az rávezetésre kerül a szállítólevélre. Ilyet pedig épeszű sofőr nem csinál hanem kevesebbet fog feltüntetni a szállítólevélen. Tehát megint csak az áru feladója lesz a felelős. Akkor szállítsunk feketén szállítólevél nélkül? A büntetés hatalmas és a biztosító sem fog fizetni rakománysérülésre.

Magyarországon 107db automata mérőpontot telepítettek a főbb útvonalak burkolatába. Ezen kívül a hatóságok még néhány fix és több alkalmi helyen is ellenőrzik a tehergépjárművek súlyát. A büntetési tételeket %-osan állapítják meg, így a legkisebb tehergépjárműveket (3,5t) érinti legérzékenyebben a túlsúly.

Büntetési tételek 3,5t-ás jármű esetében

túlsúly %-ban túlsúly kg-ban büntetés
5%-ig 175kg-ig 65000Ft
5-10% 175-350kg 130000Ft
10-20% 350-700kg 260000Ft
20-30% 700-1050kg 455000Ft
30% felett 1050kg felett 650000Ft

A rakomány mérlegelésére költöztetés esetében tulajdonképpen nincs lehetőség, így marad a tippelés ami elég rizikós ilyen magas büntetési tételek esetén. Marad az a megoldás, hogy inkább legyen nagyobb a tehergépjármű terhelhetősége, mint kisebb. Nagy átlagban a költözködési ingóságok súlyával 100kg/m3 körül számolunk. Midezekből könnyen kiszámolható, hogy hiába rendelsz egy olcsóbb 3,5t-ás teherautót 20m3-es raktérrel és pl 800kg-os terhelhetőséggel, abba csak kb 8m3 ingóságot lehet bepakolni ha nem akarjuk kockáztatni a büntetést.

Mekkora járműben fér el a cuccom?

Nos ezt leginkább a költöztető szakember tudja megbecsülni személyes felmérés vagy pontos információk alapján. Az én szisztémám a súly becslése, mivel a költöztető járműveknél az szab hamarabb határt, mint a térfogat. 

Nagy általánosságban:

  • 2 ajtós ruhásszekrény 70-100kg
  • 3 ajtós ruhásszekrény 80-120kg
  • 2 személyes kanapé 40-60kg
  • 3 személyes kanapé 60-90
  • mosógép 6-70kg
  • 1 ajtós hűtő 30-60kg
  • szimpla ágy 30-80kg
  • dupla ágy 80-130kg
  • étkező garnitúra 30-100kg
  • polc 10-80kg
  • doboz kicsi 30x30x40 10kg
  • doboz nagy 40x40x60 15kg
  • 1 doboz = 1polc
Ésszel tömjük a teherautót vagy ész nélkül? avagy hogyan marad épségben a holmim?

Ha a túlterhelést nem vesszük figyelembe akkor döbbenetes mennyiségű cuccot lehet begyömöszölni egy költöztető autóba. Itt a hangsúly a gyömöszölésen van. Kérdés, mi nem marad épen? Sok költöztető rak fel a honlapjára büszkén agyontömött teherautóról képeket amiről messziről látszik, hogy nem sok minden marad épségben. Ha az én cuccomat pakolnák így fel… De legtöbbször ott a kényszerhelyzet, határidő a kiköltözésre, már szabit vettél ki, már mindent becsomagoltál.

Hogyan is van ez?

  • ami alul van annak ki kell bírnia a rajta levők súlyát, nem csak álló helyzetben hanem a legrosszabb minőségű úton is. Tegyél egymásra 5 db 15kg-os kartondobozt. Az alsónak 60kg-ot kell elviselnie álló helyzetben, menet közben akár a dupláját is. Meg fog rogyni, el fog dőlni ami rajta van, sérül a tartalmuk. Ha „szerencsénk” van akkor nem folyik ki semmi ami mindent tönkretesz maga körül. Pl a mosógéped tetejére is remekül lehet pakolni, akár 100kg-ot is feltehetünk rá dobozokban. Ha rááll egy 100kg-os családtagod és kicsit ugrál rajta?… Akarod?
  • Akarod, hogy letörjön a hűtőd füle? Hogy karcolódjon a szekrényajtód a széked, asztalod? Hogy kidörzsölődjön a kanapéd vagy a forgószéked? Törjön a pohár, tányér? A tv-ről, monitorról ne is beszéljünk, és, hogy mit csinál egy törött meggybefőtt…
  • Hogyan kerülhető el mindez? Első az, hogy a teherautó kapacitása ne legyen kicentizve. Aztán a megfelelő csomagolás és a megfelelő rakományelhelyezés és rögzítés. Én egy nagy kapacitású tehergépjárművet kínálok fel neked, a csomagolás a te feladatod, a rakomány megfelelő elhelyezése és rögzítése az enyém.
Fontos a jármű mérete! Előnyök, hátrányok...

Ha csak pár száz kg-ot tesz ki a költözésed akkor értelemszerűen elég a kis kocsi (3,5t). Ha viszont kettő vagy három ilyen autó kell a holmidhoz akkor hogyan is néz ki a matek?

  • 1. lehetőség: egy autó többet fordul. Vegyük példának, hogy három fordulóra van szükség. A szállítási költség a háromszorosára nő, a rakodási költség pedig enyhén lesz több, mivel ugyanannyi ingóságot kell pakolni de többször kell nyitni-zárni az autót és az ingatlanokat. Időben ez tart a legtovább hiszen neked is oda-vissza kell utazgatni a két cím között.
  • 2. lehetőség: Három autót rendelsz (3,5t). A szállítási költség szintén háromszoros ám munkaidőben ez kedvezőbb. Nehézség, hogy sikerül-e az általad választott szállítónak egyszerre három autóval kiállnia? Kérdés, hogy van-e egyáltalán három autója, ha van akkor mind szabad-e a te időpontodban?
  • 3. lehetőség: nagyobb, 7,5t-ás járművet rendelsz. Az előzőeknél gazdaságosabb megoldás mivel egy fordulóba befér mindened de tegyük hozzá, hogy egy ilyen autó drágábban közlekedik (fogyasztása 1,5-2-szeres, e-útdíjat fizet ami átlagban kb 90Ft/km) és drágább fennteratani (kb duplája), mint a kis teherautót (3,5t). Összességében durván 10-30%-kal olcsóbban jössz ki. (minél nagyobb a távolság annál inkább) hátránya lehet még egyes esetekben, hogy ezt a kategóriát már menetíró készülékkel kell üzemeltetni ami szabályozza a sofőr munkaidejét.
  • 4. lehetőség: ÉN! Mint már említettem, az én járműszerelvényem kapacitása megyegyezik a 7,5t-ás kategóriával ám nem kell rá fizetni útadót ami jelentősen csökkenti az megrendelőre áthárított költségeket. Így gazdaságosabb vagyok a 3,5t-ás kategóriánál 10-40%-al, a 7,5t-ás kategóriánál pedig 15-25%-kal. Minél nagyobb a fuvarozási távolság annál nagyobb arányban gazdaságosabb az én járműszerelvényem!
  • Egyéb: nagy járművel a cím közelében parkolás jóval nehezebb. Ez azért nagyon fontos, mert jelentősen megnöveli a rakodási időt (azaz a költségeid) ha messzire kell cipekedni. Szűk utcákban gyakran nem is lehet félreállni úgy, hogy más járművek elférjenek mellette (a KRESZ szerint min 3m-nek kell szabadon maradnia a parkoló jármű mellett. Gyakran a fák úttest fölé lógó ágai akadályozzák a megfelelő félrehúzódást. A kis (3,5t) teherautókkal könnyebb a közelben parkolás sőt akár az udvarba is be lehet állni vele.